For at få det optimale ud af en Facebook-side, så kræver det at man sørger for at opdatere, når der er flest mulige fra ens side, der er online. Men hvornår er det så? Facebook giver desværre meget sparsomme oplysninger på dette punkt, så den eneste mulighed man har, er at teste.

Der findes selvfølgelig nogle generelle tidspunkter hvor mange er online, men for at finde ud af hvornår præcis din målgruppe er online, så bliver man nødt til at teste.

Forskellen kan nemlig være kæmpe ift. tidspunktet du sender det ud på. Det gælder jo ofte om at gå efter flest mulige ‘SGO’ere (Synes godt om’er), og der bliver folk jo ganske enkelt nødt til at være online.

Som regel..

Så plejer jeg at sigte efter følgende tidspunkter: 08 – 12.30 – 16.30 – 19.30. Der har jeg ofte succes med at få god respons, næsten uanset, hvem der er i målgruppen. Det er altså når folk lidt er mødt på arbejde, eller i skole, når de har frokostpause, når de er på vej hjem og til sidst efter aftensmad, og inden de ligger sig foran fjernsynet.

Men som sagt er det kun mine egne observationer, og det er ikke sikkert de gør sig gældende for dig. Det er der, dog god sandsynlighed for vil jeg mene.

Hvordan tester man så?

Jo, det gør du ganske simpelt ved at sende ud, på de vilkårlige tidspunkter over en uges tid, og så se hvilke du får mest respons på. Det er vigtigt at budskabet er nogenlunde det samme. En måde er også at sende samme budskab ud, og så slette det gamle opslag. De fleste vil tro det er en fejl fra Facebook’s side, og det er kun få som er online på alle fire peak-tidspunker, som jeg tidligere nævnte.

Det som dog ofte går galt når folk skal teste, er at så glemmer de en opdatering, og så går hele idéen med testen jo lidt af. Derudover så rammer folk måske ikke præcise tidspunkter, og så kan det til sidst være svært at erklære det som validérbar data, hvis grundlaget for testen ikke er opfyldt helt og aldeles.

Derfor så anbefaler jeg et program der hedder Hootsuite.com. Med Hootsuite kan du sende opdateringer ud, hvor du har timet dem. Det vil sige du faktisk nu kan skrive statusser på din Facebook side, for det næste år. Eller bare den næste uge. Dermed kan du sørger for at de bliver sendt ud PRÆCIS på det klokkeslet, som du vil teste op imod.

Det tager ikke lang tid at sætte op, faktisk skal du bare logge ind på din konto, og så skrive dine forskellige opdateringer.

Hootsuite er også smart i en travl hverdag

Udover at Hootsuite kan bruges til at teste, så er det jo også smart i sig selv, når man først har fundet ud af, hvornår det virker bedst. Så kan man jo bare time sine opdateringer efter hvornår der var mest ‘bid’ på, og på den måde altid sørger for at være tilstede, når målgruppen er tilstede.

Der er rigtig mange muligheder i Hootsuite, og gratis-versionen var jeg tilfreds med et langt stykke hen af vejen.

Dog hvis du skal administrere flere sider, så er der en mindre betalingsfunktion (koster vidst ca. 60 kr/måneden), men ift. udbyttet er dette småpenge.

Jeg anbefaler dog stadig at du ikke sender ud hver dag på samme tidspunkt, for selvom der måske er flest online kl. 14.30 hver dag, så er det alligevel godt at ramme forskellige tidspunkter, for at ramme forskellige mennesker.

Afslutteligt

Når du sender noget ud igennem Hootsuite, så er der et lille ikon nedenunder, hvor der står det er sendt ud via Hootsuite. Det kan for nogle se lidt uprof. ud, men efter min overbevisning, så er det ikke noget folk ligger mærke til.

Har man en stor firma-side med flere tusinde fans ville jeg måske overveje det, men er det ligesom min egen fanside for BilligeGolfbolde, så ville jeg bruge det. Jeg har selv brugt det rigtig meget, men da jeg konstant laver en masse eksperimenter på min side, så er det taget af lige nu.

Det smarte er også, at du så har muligheden for at søndag aften, at planlægge dine opdateringer for hele ugen, eller resten af måneden, så de rammer rigtigt.

Skriv endelig i kommentarerne hvis du har andre Facebook-tip 🙂

GD Star Rating
loading...