Der er et nyt socialt medie i byen. Det hedder Google+ og jeg er en i den skare der er ved at gå i selvsving over der er en konkurrent til Facebook. Lige nu er er der ikke ikke åbnet helt op for servicen og man skal inviteres for at komme med. Men man kommer mere eller mindre med når nogen deler noget direkte med en.

Dine venner kan få dig ind

Så kender du nogen på Google+ kan de lave en opdatereing direkte målrettet til din mail adresse, og du vil blive inviteret. Det er værd at bemærke at du skal have en aktiv Google konto for at kunne logge eind på Google+

Ligner meget Facebook

Ved første øjekast ligner Google Plus til forveksling Facebook, og man kan de vigtigste ting fra Facebook, nemlig lave statusopdateringer, indlejre bileder, bruge videoer (især YouTube), livechatte med een eller flere venner samtidig. Måden du opdeler information er ved at benytte noget der hedder circles, som i virkeligheden bare er vennegrupper. Der er en cirkel til din familie, venner, bekendte etc. Man kan let lave nye cirkler af fx ens arbejdsplads, dem man gik på efterskole med og soldaterkamraterne.

Video med hangouts

Den ene funktion, der virkelig har stukket næsen frem allerede er hangouts. Hangouts lader op til 10 brugere køre en simultan videochat. Det er super fedt og indtil videre har det det virket bedre end Skype til video chat.

I stedet for at benytte et gruppevideochat-system, kan du i stedet bare lave et såkaldt hangout der bliver synligt hos de circles du ønsker fx venner, familie eller arbejde. Din videochat bliver synlig i deres strøm. Vennerne kan så slutte sig til din hangout / videochat. En spændende funktion som jeg desværre ikke har prøvet endnu, er muligheden for at se YouTube videoer sammen.

+1 knappen

En vigtig del af Google Plus konceptet er +1 knappen der har en lignene funktion med Facebooks ‘like’-knap. Det der gør knappen rigtig spændende er potentialet i at den direkte vil komme til at  påvirke søgeresultaterne på Googles søgemaskine, diet det nue er muligt at give et +1 til BÅDE søgeresultaterne OG til AdWords annoncerne på siden. Derfor vender jeg snarligt tilbage om mere om knappen, som muligvis kommer til at spille en stor rolle i SEO og annonceringsøjemed.

Facebook og Twitter killer?

Debatten raser allerede; kommer Google+ til at dræbe Facebook eller Twitter. Mange er enige om at Facebook overlever, mens Twitter vil komme i skudlinien. Det er svært at spå, især om fremtiden, men jeg håber egentlig at det er omvendt. Facebook bliver ved med at vide at de ikke er der for brugerne, men at brugerne er der til deres udnyttelse.

Dø Facebook, dø!

GD Star Rating
loading...