10 tips til at vælge SEO partner til søgemaskineoptimering

Som iværksætter, får du helt sikkert hurtigt brug for online marketing. En af de mest benyttede metoder til at få gang i din forretning hedder SEO (Seach Engine Optimization eller søgemaskineoptimering). Kort fortalt går det ud på at gøre dig mere synlig overfor dine potentielle kunder. Laver du fugtsikring, vil du måske gerne findes når folk søger på ‘skimmelsvamp’ fordi der et noget folk søger efter når de har brug for dit produkt. Du har sikkert hørt om en masse uetiske måder at lave SEO på, og det er meget ‘farligt’, da du kan risikere at blive udelukket helt fra søgemaskinerne. Måske skulle jeg skrive søgemaskinen, for der er ingen tvivl om at det er Google de fleste bruger alt deres energi på. Der findes desværre SEO-virksomheder der er villige til at lave en ‘quick-fix’ for at give dig en god placering i nogle dage, men det kan få dig staffet så meget at det aldrig er det værd. Så er det sagt.

Alle der udbyder SEO relaterede tjenester, lover resultater, men ikke alle kan rent faktisk indfri deres egne løfter. At være den undtagelse der lever op til løfterne og forventningerne kræver meget af SEO-virksomheden og kræver at de kan levere noget der støtter dine forretningsmæssige mål.

Sørg for at din SEO-udbyder kan forklare deres fremgangsmåde i termer du kan forstå. Bemærk hvordan SEO-udbyderen reklamerer for sig selv. Der er overvejende sandsynlighed for at de vil benytte samme metoder for at hjælpe dig frem i søgemaskinerne. Pas på såkaldt  Black-hat SEO. Mange SEO-virksomheder , der lover at få din hjemmeside på # 1 i Google eller at de vil indsende din hjemmeside til 1 million søgemaskiner, kan rent faktisk skade din hjemmesides placering i søgemaskinerne. Hvis det virker for godt til at være sandt, så ER det for godt til at være sandt – hus på det, og du vil være godt med.

10 trin til valg af SEO-udbyder

SEO partner bør have en gennemprøvet model (1)

Udbyderen af SEO bør benytte sig af en gennemprøvet model der tilbyder realistiske forventninger.  Ignorer hype som “Vi får dig op på Google indenfor 24 timer”, da søgemaskinerne ikke offentligt beskriver algoritmerne for hvordan en side bliver indekseret, rangeret eller vist, er det umuligt at lave sådan nogle påstande. Dertil kommer at reglerne hele tiden ændrer sig, så det der virker i dag måske slet ikke virker i morgen. Så med mindre at din søgefrase er noget absurd så som “Kan man lave en halogen lampe om til en LED lampe med succes” så kan det godt tage en del tid og energi at komme til tops i søgemaskinerne. Pointen med absurde søgninger er at man kan få en førsteplads ret let, men problemet er at der ikke er nogen der søger på det. En gennemprøvet model kompenserer for denne mangel på viden og giver mere konsekvente resultater.

SEO partneren skal forstå dig og din virksomhed (2)

Ubyderen skal kunne overbevise dig om at de forstår hvad det er din virksomhed har brug for. Hvis du blot får et spørgeskema, er det altså ikke helt nok. Ved projektstart er det vigtigt at tage sig tid til at opnå gensidig forståelse for hvor I er på vej hen.

Alle virksomheder er unikke og en SEO kan ikke udbydes som en hyldevare. Det er helt fint hvis SEO udbyderen har forskellige ‘pakker’ når blot de giver dig tiden til at finde løsninger der passer til dit behov og ikke mindst budget. Jeg har selv arbejdet med SEO i flere år, og jeg har set klyngedannelse i kunderne hos en del af SEO virksomhederne.

I praksis betyder det at du også skal kigge på kunderne af SEO udbyderen. Er du fx en tandlæge, så giver det måske mening at kigge på SpotOn marketing, som har en masse tandlæger i deres portefølge (NB. jeg har været tilknyttet SpotOn i en periode, men det ændrer ikke noget ved at de kan noget med tandlæger). Derfor forstår de allerede dit fagområde ret godt, uden I skal bruge tide på en masse grundlæggende udredning af din virksomhed. Har du lavet en ny butik med legetøj til de helt små børn, så kunne River Online være en mulighed, da de allerede har skabt resultater med det område.

Kig på din potentielle leverandør og se om de har lavet noget i dit felt før, og sørg for at få en snak med dem inden du vælger, så du kan få en fornemmelse af om I taler samme sprog. For mig handler det lige så meget om kemi mellem mennesker. Har du en dårlig fornemmelse, så stol på dit instinkt.

Lav din egen foranalyse (3)

Lav din egen foranalyse. Kig på hvor dine sider befinder sig i dag. Det kan give dig en fornemmelse af ikke bare hvor du er, men også hvad en god placering kunne være. Kig på de sider der klarer sig bedst fra din hjemmeside og se om det er elementer du selv kan kopiere fra en underside til end anden. Her mener jeg IKKE at du skal kopiere indhold! Du skal se på om de sider der klarer sig bedst er dem med et kundecitat, en infografik, en indledning, en provokerende overskrift og så kopiere opbygningen men IKKE indholdet. Du vil ikke have det samme indhold på flere sider – det er en en stor fejl at have.

Kig på konkurenterne (4)

Best practice er når man kigger på konrrenterne. Hvordan får de deres rangeringer? Kig på dine konkurrenters bedste sider. Hvad gør dem gode? Kig på hvordan de har optimeret deres sider og forsøg at gøre det efter (IKKE kopiere!).

Brug ikke metervarer (5)

Sørg for at den SEO der bliver lavet er målrettet dig, og du ikke blot får en hyldevare magen til de andre kunders. SEO har blandt andet til formål at styrke din hjemesides svage sider. Derfor kan både du og din SEO bruge de følgende tips til at holde den rette kurs.

Flere hoveder er bedre end et (6)

Rådfør med eksperter. Mens mange SEO folk er super dygtige, så bør de også interagere med andre SEO folk og firmaer. SEO er en gætteleg og der er ikke nogen der ligger inde med alle svarene, men i fællesskab bliver det lettere at afkode nogle af reglerne for at optimere hjemmesiders placering i Google.

Brug etaper til ændringerne (7)

At rangere højt er en proces og ikke et mål. Du og din SEO udbyder bør lave ændringerne i etaper, hvis der er meget der skal laves. Start med at optimere dine mest værdifulde sider og baseret på resultaterne kan I justere fremgangsmåden for optimering for resten af dine side.

Der ER andet end Google (8)

Der er også andre end Google. Et SEO firma bør også være i stand til at hjælpe dig med at få trafik fra andre steder end kun i Google søgemaskinen.

Vær selv med til optimeringen (9)

Optimering og validering. Et SEO firma bør være i stand til at give dig oplysninger om hvad det er de gør for at få dig til at rangere. Derfor er det vigtigt at SEO virksomheden tør være åben. Du bør sætte dig ind i og forstå de grundlæggende ting der bliver gjort ved din hjemmeside. SEO firmet bør være villige til at lade dig være en medspiller i optimeringen af dit site, frem for at tvinge dig til at betale timepris for ting du sagtens selv kan lave. At analysere SEO er en løgende process. Din egen virksomhed ændrer sig, dine konkurrenter ændrer sig og Google forfiner sin algoritme. Med andre ord vil billedet for SEO ændre sig fra dag til dag. Det betyder at du med mellemrum er nødt til at kiggge på dine placeringer og at din SEO partner bør følge op på dine placeringer fra tid til anden, for at sikre at du får resultater.

SEO er en palette – brug den (10)

SEO er en palette. Når du leder efter en SEO partner, bør de benytte sig at flere elementer fra paletten. Eksempler på ting der kan være i din palette kan være, men ikke begrænset til:

  • Detaljeret sideanalyse
    Du er simpelthen nødt til at forstå og vide hvor din hjemmeside startede.
  • Søgeordsanalyse
    Alle søge ord og søgeords kombinationer er ikke skabt lige.Det er vigtigt at forstå hvilke der giver mening at bruge og hvilke der ikke kan levere de samme resultater, og derfor ikke skal bruges.
  • Optimering af strukturen på dine sider – onpage SEO
    Hvordan sættes indholdet optimalt op, er der styr på overskrifter og søgeordsplaceringer. Er der lavet ordenlig markup af adresse og telefonnummer etc etc.
  • Tilmeldinger til fagbøger
    Ikke alle er lige vigtige, men er du i dem der er?
  • Gæsteindlæg
    Publicere gæsteindlæg på fagligt relevante sider, hvor dit budskab giver mening.
  • Links fra leverandører og fagorganisationer
    Links er ikke bare links – hvilke sider giver mening at linke fra. Ikke alle links er skabt lige.

Endelig bør den rigtige SEO partner arbejde hånd i hånd med dig for at sikre de ændringer, der anbefales til din hjemmeside er den bedst egnet til dig . De skal dele deres tilgang til at gøre ændringer til din hjemmeside og bør være fleksible for at foretage ændringer på en måde , der bedst understøtter din virksomheds behov.

Tag valget (11) – BONUSTIP

Tag valget. Er det mon bedst at leje et SEO firma, eller at gøre arbejdet selv? Normalt er det bedst at få andre til at hjælpe dig med projektet, også  når dit iværksætterbudget er meget lille. Følger du denne lille guide, er du godt på vej til billigere SEO. Valg af en SEO partner kan være skræmmende . Med al den markedsføringshype, er det nemt at blive snydt. I sidste ende er SEO som enhvert andet produkt , du køber. Online marketing er vejen frem og derfor bør du være i stand til at forstå de fordele og begrænsninger, SEO giver, og træffe en informeret beslutning om, hvordan du investerer dine penge.

Har du et tip til valg af SEO partner? Så del det herunder.

1 kommentar til “10 tips til at vælge SEO partner til søgemaskineoptimering”

  1. Synes det er en super tjekliste. Specielt punkt 2 er en af mine personlige kæpheste. Jeg gider simpelthen ikke arbejde med firmaer, der ikke forstår os som virksomhed. Eller gider at gøre en indsats for at komme til det. Det gælder både SEO partnere og andre, at de skal betragte sig som vores forlængede arm, og derved brænde lige så for meget for projektet som os. Selv om de får penge for det 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *